autor ??

Diskusní fórum » autor ??

papen
Uživatel

1.8.2012
14:21

Dobrý den nezná ho někdo diky za info


Přílohy:
Wjem
Expert SM

2.8.2012
13:50

Zkuste tu signaturu znovu, pořádně a hlavně bez blesku. Foťák zafixujte a foťte za dobrých světelných podmínek v režimu Makro se samospouští a bez blesku…

papen
Uživatel

3.8.2012
12:12

Diky za zájem a zde je to myslím lepší zatím at se daří


Přílohy:
Wjem
Expert SM

3.8.2012
19:56

Znáte slavnou českou filmovou komedii Světáci? Mluví se tam o dvou malířích. Jeden z nich je podle mě autorem vašeho obrazu. Toho druhého mám zase já:-)

Ratan
Uživatel

4.8.2012
09:45

pro Wjem: co to je za odpověď záhadný experte? Jste jedna velká záhada a i kdyby se nějaký způsobem dotazovatel dopátral toho jména, rébusy a hádany přece jenom patří jinam.

papen
Uživatel

6.8.2012
11:19

Diky za info,vyzjistil sem si ty malíře,Salvador to asi nebude, takže asi Vojtěch to sign.je ± podobne ješte to budu študovat dik zatim zdar a sílu.....

Wjem
Expert SM

6.8.2012
11:48

Hynais byl v případě své signatury velký „hračičkář“ a často jí tak přeumělkoval, že některé litery, včetně úvodního „H“ rozhodně nebývají „očividné“:-) Nicméně jeho duch a styl v té vaší signatuře podle mě figuruje a na 99% je to on. A propos, není to náhodou reprodukce?

františka
Uživatel

6.8.2012
12:55

dobrý den, veleznámý Úprkův motiv pouti u sv. Antonínka na Blatnické hoře zkoušelo kopírovat desítky malířů,někteří i více méně zdařile,a dokonce ho některé i renomované společnosti se starožitostmi prodávají i s ověřením znalce, ví se, že více než 30 procent jsou falza, takže si někdo zkusil tentokrát zřejmě signaturu Hynaise

Wjem
Expert SM

6.8.2012
14:09

Věc je diskutabilní. Vojtěch Hynais se bezesporu v polovině 90tých let 19. století „folklorní“ tematikou musel alespoň trochu zaobírat, o čemž svědčí tento jeho plakát pro národopisnou výstavu v r. 1895. Jistě takovou zakázku nedostal jen tak pro nic za nic, a nestřihnul si „krojovance“ jen tak z „fleku“ zcela bez přípravy… Dílo mohlo vzniknout dokonce dříve než Úprka maloval svou pouť…

Když se děvče v kroji rozloží do trávy, vypadá to asi dost podobně, ať už je to přímo u sv. Antonínka, anebo kdekoliv jinde. Navíc mi přijde, že nejde o zcela totožný motiv, nehledě na odlišnost krojovou a jiný styl malby. Tento obraz dle mého názoru nemá impresionistický náboj ála Úprka.


Přílohy:
františka
Uživatel

6.8.2012
15:18

Vracím se ještě k mému příspěvku, že je to motiv od Úprky je bez diskuse, je to podle obrazu Z pouti u sv. Antoníčka,čili zcela totožný motiv, a nejde tu ani o krojovou odlišnost,jsou to slovácké kroje, jak vyšité, jestli máte možnost si to porovnat, tak to udělejte, já Úprkovy pohledy sbírám, konkrétně tento motiv byl několikrát kopírován, nejen tento, ale i samozřejmě jiných slavných malířů, zdravím, františka

Wjem
Expert SM

6.8.2012
18:35

OK, tady ten obraz máme. Nu, „zcela totožný motiv“ v tom tedy rozhodně nevidím… Ledaže byste chtěla Úprkovi „patentovat“ všechny v trávě sedící ženy a dívky, které kdy byly namalovány;-) Ovšem, např. Renoir je maloval už před ním a Úprka na své francouzské stáži se s nimi zajisté seznámil. A našly by se analogie i u českých malířů té doby. Např. od Brožíka se podle mně nechal „inspirovat“ v případě motivů několika jiných svých folkloristických obrazů…

Srovnáme-li oba obrazy, je na první pohled patrné, že tematicky jde o něco zcela jiného. U Úprky je ta sedící (a pijící) dívka jen součástí globální kompozice, kdežto u „Hynaise“ je naopak klíčovým prvkem, vykonává zcela jinou činnost, je zabrána ve zcela jiné perspektivě a úhlu a de facto ani nesedí:-) U Úprky jde hlavně o tu úžasnou impresionistickou barevnost, která ten obraz tak proslavila. Ta naopak na „Hynaisově“ obraze chybí a důraz je kladen na „děj“ (činnost té dívky či ženy?), který se tam odehrává.

Samozřejmě, milovnici Úprkova díla ta krajově tematická podobnost může svádět k „odsuzujícím“ verdiktům ohledně plagiátorství, ale já, coby nestranný hodnotitel, musím konstatovat, že Vojtěch Hynais dané dílo vytvořit mohl, a to případně i před Úprkovým „Antonínkem“. Detailní posouzení by však mělo být záležitostí skutečného renomovaného znalce.Hezký večer.


Přílohy:
PN_PP
Správce webu

6.8.2012
19:57

Upraveno! Zdržte se v SM nepatříčných důvěrností. PN.

františka
Uživatel

6.8.2012
20:31

Ozývám se ještě jednou, pořád se učím, nevěděla jsem, že se Úprka seznámil přes krojovaná děvčata s Renoirem, vím např. že pozval Francouze Rodina do rodného Kněždubu, aby mu takříkajíc live předvedl ty malebné slovácké kroje právě na pouti u Antonínka. Jinak se přeme o různé obrazy, Vámi poslaná příloha obsahuje sice tu slavnou pou´t, jen já jsem obraz poslaný uživatelem papen srovnávala s pohlednicí se sice stejným názvem na zadní straně , nicméně jiným vyobrazením. Až budu mít z opravy fotoaparát, pošlu vám to a dáte mi za pravdu, myslím tím jen to shodné vyobrazení. Ale jsem ráda všemu novému, i vašemu odbornému pohledu, a i já Vám přeji hezký večer a vše dobré, františka

Ratan
Uživatel

7.8.2012
10:34

Nepřikláním se k názoru, že dotazovaný obrázek vytvořil Hynais. Podpis i malba sama ho údajně evokuje, ale čím? Uváděné nestačí. Podobný Hynaisův podpis jsem nikde neviděla. Tvrzení, že si měnil signaturu je potřeba nějak doložit. Úprka, než vytvořil „Pouť u sv. Antonínka“ (1893), za kterou byl ve Francii na Salonu o rok později odměněn, zpracoval nejprve několik návrhů a skic, rovněž veřejnosti známých. A není žádným tajemstvím, že byl autorem dalšího obrazu se stejným námětem k radosti pana faráře, prostě byl až posedlý tou krojovanou krásou. Zatím nevím, kdo je autorem uvedeného obrazu, ten Úprkův mohl sloužit jako předloha. Je však třeba vidět obraz na vlastní oči, než se vynese nějaký závěrečný soud.

františka
Uživatel

15.8.2012
09:49

Přeji dobrý den, posílám fotokopii pohlednice Y pouti u sv. Antoníčka, podle které jsem srovnávala příspěvek uživatele papena.


Přílohy:
PN_PP
Správce webu

15.8.2012
10:59

Paráda, učíme se společně. PN.

Wjem
Expert SM

15.8.2012
12:45

Motivy jsou jednoznačně totožné. Ovšem, ať jsem pátral, jak jsem pátral, tak originální obraz, podle kterého je střižena daná pohlednice není mezi Úprkovými díly nikde k nalezení. Zajímavé je i to, že na všech jeho „krojovaných“ obrazech má vždy žena či děvče čepec či šátek (nepočítám kreslené náčrty či studie). Prostovlasou jsem prostě neobjevil:-) Co Vy na to, Františko? Zvednete hozenou rukavici? ;-)

františka
Uživatel

15.8.2012
15:13

Neberte mou odpověď jako snahu nějak Vám oponovat, navštívila jsem v posledních 30 letech řadu výstav, viděla soukromé sbírky a expozice, kde jsem měla možnost vidět Úprkovy originály, na kterých motivy prostovlasých děvčat nebyly výjimečné. Jako příklad Vám přikládám alespoň repra z Uměleckých listů z roku 1921, „Malérečka“, „Družky“ a „Děvče s čepákem“:


Přílohy:
Wjem
Expert SM

15.8.2012
15:29

V pohodě:-) Úspěšně jste zdvihla jednu hozenou rukavici, ale ještě najít ten origo obraz…;-)

Anitra71
Uživatel

15.8.2012
16:35

Dobrý den, nejsem sice Expert, pouze uživatel této databáze, ale se zájmem zde sleduji diskuzi mezi Františkou a Wjemem a pokud mohu tak můj názor je následující :

  1. O dílo Vojtěcha Hynaise se dle mne nejedná a pokud ano, tak by se za něj měl více méně stydět neboť z pohledu výtvarného zpracování je spíše podprůměrné.
  2. Nechápu tvrdošíjnou snahu najít origo obraz (viz. Wjem),vždyť

je to přeci na zadní straně pohlednice zcela zřejmé, že jako autor obrazu je uveden Úprka. Myslím, že před 100 lety věděli (na rozdíl od nás)čí díla tisknou na pohledy – vždyť se jednalo o žijící autory !!!

Ratan
Uživatel

16.8.2012
12:46

K prostovlasým dívkám v kroji – žádnou pokrývku hlavy nemusela nosit svobodná děvčata. Vdaná žena nosila čepec nebo šátek (od toho čepení).

františka
Uživatel

16.8.2012
18:52

Dobrý den, obraz, který poslal do diskuze uživatel papen, byl pravděpodobně reprodukován v některé Zlaté Praze, nevím, v kterém roce a kde se nachází originál, také nevím, ale od 1.9 bude v Uh. Hradišti zpřístupněna výstava obrazů od Joži Úprky, které vlastní Nadace Moravské Slovácko, možná se mezi nimi i zmíněný obraz objeví. Ještě poděkování paní expertce Ratan za příspěvek stran prostovlasých děvčat v kroji

Wjem
Expert SM

17.8.2012
14:32

Paní Františko, mě na Úprku „dobrovolně“ nedostanete…:-) Jó, kdyby Nadace Moravské Slovácko vystavovala expresionisty, kubisty, fauvisty či surrealisty, to by bylo jiná… Ale nic ve zlém, někdo rád holky a jiný vdolky:-)

Anitra71: Na pohlednici je uváděn obraz „Z pouti ke svatému Antonínku“ a z tohoto konkrétního díla ten motiv určitě není (viz ukázka výše), takže i vydavatelé pohlednic se nejednou „seknou“;-) A propos, kdysi jsem viděl španělskou pohlednici, kde Picassovu Guernicu omylem „připisovali“ Joanu Miró…

Jakže, Ratan není pan expert nýbrž paní expertka? To jsem netušil…;-)

františka
Uživatel

17.8.2012
16:07

Dobrý den, nemám nejmenší zájem Vás přešaltovat na jiný vkus ve výtvarném umění, ani se mnou by nikdo nic nesvedl, s těmi vdolky máte pravdu… Výstavu jsem uvedla jen jako možnost, kde se dá něco z Úprky vidět,jistě ne ovšem pro milovníky expresionismu, či kubismu, zdavím Vás, Františka

Ratan
Uživatel

17.8.2012
16:35

pro Wjem: jako by to nebylo jedno. Což takhle se vrátit k dotazu papena.

františka
Uživatel

27.8.2012
15:41

Dobrý den, vracím se jen krátce k dotazu experta Wjem, kde se nachází origo obraz.V katalogu Výstava Joži Úprky v Praze 1931–1932 byl vystaven obraz pod názvem Pout u sv. Antoníčka s popisem- Dívka s třešněmi v růžovém šátku sedí na květnaté louce , před poutním kostelíkem. Louka je zaplněna skupinami poutnic-Olej na plátně, signováno JU 18. Soukromý majetek.

Je docela možné, že byl mezitím, možná i několikrát prodán, je to už 80 let





Zaslat odpověď:
Psát příspěvky mohou pouze uživatelé s předplaceným přístupem.