Je to Prucha ?

Diskusní fórum » Je to Prucha ?

Jovo
Uživatel

19.1.2011
19:23

Už na celý román by dalo to , co jsem zažil v pátrání po pravosti tohoto obrazu ,který měli v ruce různí znalci a rádoby „znalci“ . Každý o něm říkal něco jiného a nejvíc mne „dorazil“ jistý antikvář, když moji pochybnost nad signaturou vysvětlil tím , že některé obrazy Pruchy podepisovala jeho sestra Vojslava (!).V každém případě tematiky zapadá do Pruchovy tvorby (malíř předjaří a jara mu říkali) ,svým expresivním podáním se rovněž nevymyká tomu ,co tento nadějný malíř tvořil .Navíc jde prokazatelně o velmi starý olej na lepence (na kterou Prucha rovněž maloval) .Za každý názor , či radu předem děkuji.


Přílohy:
Carlos1
Uživatel

7.2.2011
22:22

No, znalci tím možná zamotáte hlavu. I když to vypadá pruchovsky, tak třeba to kladení barev přes sebe v popředí moc do jeho rukopisu nezapadá. Prucha, jakkoliv mu do mistrovství ještě mnoho chybělo, vyzařuje z obrazů zvláštní jistotou každého tahu štětce. Jinak v Pruchově monografii z roku 1941 je docela slušný seznam díla. Zkuste to s tím popasovat.

Jovo
Uživatel

7.2.2011
22:49

Díky za Váš názor . Trefil jste to naprosto přesně , že znalci tento obraz sice k Pruchovi jednoznačně nepřiřazují , ale také jej nepovažují za „patlanici“ . Pokud mohu zde uvést názor p.prof. Z.Sejčka , který tento obraz rovněž měl v ruce , tak ten okamžitě poznal chalupy v Počátkách (odkud jak jistě víte pochází mnoho z díla Pruchy a které zná dokonale) , řekl že ten kdo tohle maloval uměl pokládat barvy , ale skutečně také řekl , že některé tahy štětce Pruchovi nenasvědčují , že Prucha namaloval obraz a ještě „mokrý“ jej podepsal. Měl jsem pocit , že p. prof. tento obraz chápe , jako pokus Pruchu napodobit … Jenže je tady jedno velké JENŽE .To napodobování by se dělo v době (před více jak půlstoletím) , kdy Prucha nebyl nikterak zvláště znám a taky nikterak zvláště ceněn . Nadto jsem při svém soukromém (laickém) pátrání nepřišel na žádného jiného takového malíře s takovýmto „rukopisem ",ani na žádnou jinou podobnou krajinu …O Pruchovi mám téměř vše vč. monografie z roku 1941 (jde o hlavně dílo z pera A.Matějčka , resp. J.Hegenbartové) a ani zde jsem "rozhřešení“ nenalezl , protože je zde mj. uvedeno , že dané soupisy nejsou kompletní a v několika případech je popis obrazů dost všeobecný a nebylo by třeba ani moc fantazie a i můj obraz by se nechal k něčemu přiřadit…Musím , ale dodat , že mi o toto opravdu nejde.Trochu jsem se rozepsal , závěrem ještě jednou děkuji za Váš názor.

PN_PP
Správce webu

8.2.2011
16:50

Jistotu kterou hledáte není možné získat expertními konzultacemi. To je cesta žabomyších spekulací jak jste nám to ostatně přesvědčivě doložil. Cestu exaktních metod (mechanoskopie, zobrazovací metody (spektroskopie, rtg atd) a chemické analýzy)je třeba předem zvážit v ekonomickém vztahu k hodnotě obrazu. Musíte však počítat s tím že nepovede k pozitivním jistotám po kterých toužíte. Může Vám však poskytnout negativní jistotu. Tím že vyloučí Průchu jako tvůrce Vašeho obrázku. Já bych se tím netrápil. Obrázek je pěkný, jistě Vás těší a díky němu jste se stal expertem na Průchu. PN.

Jovo
Uživatel

8.2.2011
18:25

Děkuji i za Váš názor. I když se v žádném případě nepovažuji za experta na tohoto malíře , tak myslím ,že jsem o něm prostudoval snad všechno co se dalo .Hlavně jsem měl to štěstí , že díky tomuto obrazu jsem se potkal se člověkem pro kterého byl Prucha středem jeho celoživotní práce (prof.Z.Sejček) ,který se osobně znal se sestrou Pruchy Vojslavou . Pokud toto mé konání tento PAN MALÍŘ odkudsi sleduje ,tak musím býti spokojen s tím ,kolik skutečného zájmu o své dílo dokáže vyvolat … Jsem rád , že i na Vás a možná i na mnohé ostatní lidi tento obraz působí pozitivně a tím jsem vlastně úplně spokojen. Rozhodně neuvažuji o nějakých expertních posouzeních , ne snad pro to , že bych se bál získání tzv. negativní jistoty , ale pro to , že by v takovémto případě doplatil jiný umělec na čachry nějakého bývalého majitele , či prodejce ,který jeho dílo takto „zhodnotil“ .Závěrem bych chtěl jenom dodat , že jsem názoru toho, že žádný opravdu velký umělec nikdy netvořil své dílo s představou , že vlastně vyrábí investiční předmět pro budoucího vlastníka naší doby …

PN_PP
Správce webu

8.2.2011
21:16

Můj závěr platí. Jsme rádi že jste v SM, možná nám s Průchou někdy poradíte. PN.

Virgil
Expert SM

1.3.2015
11:53

Vážení, téma na diskusi Jindřicha Pruchy je vždy zapeklitá otázka?! Váš obraz nemá s Jindrou pranic společného. Za jeho krátký famózní cyklus, stačil vytvořit nějakých tři-sta obrazů a mám dojem že, polovička je mezi námi a ta druhá ve státních galeriích. Správně jak podotknul Carlos1> kladení barev s bravůrnou kompozicí si nechal Prucha pečlivě záležet!

Jovo
Uživatel

5.1.2016
15:47

Zdravím – zvláště pak Virgila – experta SM . Omlouvám se Vám za to , že se , podle Vás, neprávem , hlásím k „houfu“ vlastníků obrazů , jak familiárně píšete Jindry (Pruchy) . Na druhé straně žasnu nad Vaší jistotou ve věci (ne)pravosti daného obrazu . Ani moment o Vás nepochybuji , že kdyby jste byl lékař , tak dokážete i třeba jen podle fotografie pacienta poznat , jakým typem žloutenky , A,B , nebo C je nemocen .Ale k věci . Od prvního vložení tohoto příspěvku uplynulo už dost vody a já jsem o dost dál s mými znalostmi o daném malíři , který se, přes svůj talent , stále hledal a v různých obdobích svého života maloval dle svých velkých vzorů (Slavíček,Munch … ) a nepochybuji , že kdyby se časově potkal třeba s Josefem Ladou ,tak by jsme všichni koukali , jaké umí Hrusice a kocoury Mikeše… Posuzovat tohoto autora podle způsobu „kladení barev“ je jedním slovem hloupost . Jestli „někdo“ viděl více jeho obrazů , tak musí smeknout před jeho škálou použitých barev na ten který obraz , kdy měl neobyčejný cit pro daný odstín , to ano , ale o pečlivosti jejich aplikace na obraz , bych (být expertem) raději pomlčel . Záměrně jsem na jednu výše přiloženou fotku použil detail , kde náš pan malíř při samé „pečlivosti "přilepil i zbytek ztvrdlé barvy. Protože na jiném místě mého obrazu je tato zatvrdlina ještě větší a protože jsem tuto "pečlivost“ objevil i na více jeho obrazech (zaručeně pravých), tak si myslím , že Váš názor ve věci pečlivosti „kladení barev“ je dost mimo . A když už jsme u barev dovoluji se Vás pánové experti Carlosi a Virgile zeptat jestli víte , jakými že barvami Prucha tvořil svá díla . Mě se toto podařilo zjistit a dokonce i od koho je kupoval . V případě mého obrazu byla nalezena shoda v použití jedné z barev , která se už cca 80 let neprodává… Závěrem chci dodat , že o svém obrazu jsem přesvědčen , že je opravdu namaloval Jindřich Prucha , a to z těchto důvodů :

  • tématicky zapadá do jeho krajinářské tvorby , kdy expresivně namaloval předjaří v okolí počáteckých chalup (místo jednoznačně poznal pan prof. a velký znalec Pruchy – Z.Sejček);
  • doba vzniku obrazu spadá do doby , kdy (až na pana prof. Z.Matějčka) neměl nikdo o díle tohoto umělce ponětí;
  • původ díla ( z pozůstalosti jistého režiséra) napovídá , že bývalý majitel , na rozdíl od mnohých současných rádoby znalců , věděl velmi dobře co vlastní
  • shoda v použití jedné ze soudobých barev.

Závěrem bych chtěl uvést , že není pro mne otázka pravosti mého obrazu důležitá a že se plně ztotožňuji s názorem správce tohoto webu (viz výše).Co mi lhostejné není je skutečnost , že se zde prostřednictvím některých expertů uvádějí definitivní soudy , bez znalosti všeho , co je k těmto závěrům nutné . Očekávám od těchto expertů odpověď na moje otázky ve věci použitých barev a jejich původu . Po nějaké době , pokud nebude můj dotaz zodpovězen , si dovolím pány experty poučit já .

Jovo
Uživatel

5.1.2016
16:52

… ještě k výše uvedeném . Měl jsem samozřejmě na mysli pana prof.Antonína Matějčka nikoli pana prof. Zdeňka Matějčka psychologa…





Zaslat odpověď:
Psát příspěvky mohou pouze uživatelé s předplaceným přístupem.